Persoonlijk advies | Hoogste kwaliteit | Slimme oplossingen

De toekomst van de installateur (deel 2)

De toekomst van de installateur (deel 2)

In De toekomst van de installateur (deel 1) heb je kunnen lezen over de invloeden die je de komende jaren kunt verwachten, zoals het groeiende tekort aan goed opgeleide vakmensen en de te behalen duurzaamheidsdoelstellingen. Je zult hierop moeten inspelen als je straks mee wil blijven doen in deze snel veranderende maar interessante branche. In dit blog lees je waar je in dit scenario op zou moeten letten in je dagelijkse werkzaamheden.

Technologie is waar het om draait

Je weet van jezelf dat geen enkele klus te moeilijk voor je is: je bent immers handig en slim en je weet tot nu toe alle problemen op te lossen. Maar de veranderingen in de installatietechniek gaan tegenwoordig razendsnel. IoT (Internet of Things), de mogelijkheid van het 3D printen van installatieonderdelen en het nog steeds toenemende gebruik van smartphones. Leren hier mee om te gaan, leren de data te analyseren en in te zetten. En vooral om deze data te gebruiken om verbeteringen door te kunnen voeren. Dat is wat je wil bereiken in de nabije toekomst.

Nieuwe bedrijfsmodellen

Hoe ziet jouw nieuwe bedrijfsmodel eruit? Heb je daar al over nagedacht? De toekomst van de installateur hangt af van de keuze die je gaat maken of die je wellicht al gemaakt hebt. De installatiebranche en de hele bouwsector is in transitie. Binnen korte tijd zal er heel anders gebouwd en verbouwd worden. Grofweg kun je drie verschillende kanten op als installateur, ik bespreek ze hieronder.

Scenario 1

Installatiemodules worden tegenwoordig kant en klaar op de bouwplaats afgeleverd. Hier komen geen installateurs aan te pas maar assemblagebedrijven. Als installateur moet je eerder of op een andere manier in de stroom van de bouw zitten. Zorg dat je betrokken bent bij de beginfase van de bouw zodat je als assemblagebedrijf kunt opereren.

Scenario 2

Als gespecialiseerd installatiebedrijf in de buurt ben je in staat gehele installatiesystemen te verkopen aan jouw klanten. Jij bent de lokale ondernemer met de benodigde hoogwaardige technische knowhow.

Scenario 3

Of je kunt als hightech servicebedrijf de meest ingewikkelde systemen met de laatste slimme technologie installeren.

Innoveer mee en leg ook de focus op nieuwe techniek. Slimme techniek, maar ook in samenwerking met projectontwikkelaars, aannemers en bouwbedrijven, leveranciers en andere installateurs is belangrijk geworden. Doe daarin mee! Jij hebt jouw expertise, andere bedrijven zijn weer in andere delen van techniek gespecialiseerd. Maak daar op een gezonde manier gebruik van en maak gebruik van elkaar. Op deze manier kun je opdrachten krijgen van de bekende fabrieken van hightech oplossingen. Denk hierbij aan ziekenhuizen die meer en meer verzamelplaatsen worden van de meest hypermoderne technologische oplossingen. Die worden in de meeste gevallen door één bedrijf geleverd! Van communicatieapparatuur en ICT-randapparatuur tot de nieuwste medische technische toepassingen. Door dit te doen kun je als toekomst installateur op alle niveaus de hoogste kwaliteit garanderen. Het installatiebedrijf van de toekomst is een bedrijf dat zich richt op ketenintegratie, heel anders dan datgene wat je gewend bent als ondernemer in de installatietechniek.

Maak het totale proces slimmer

Onderken het belang van ketenintegratie en slimme techniek en maak hiermee het totale proces slimmer. Je kan niet overal de beste in zijn, werk dus vooral samen met andere partijen. Probeer je aan te passen aan de nieuwe snelheid van innovatie en ontdek en omarm nieuwe technologieën. Hiermee leg je als vanzelf steeds meer nadruk op de klant, die is namelijk de personalisatie van de slimme techniek. Stel de mens centraal en denk vanuit dat idee. Neem bijvoorbeeld human centric lighting waarbij verlichting wordt aangepast aan het ritme van een persoon. Bij dit concept kun je de kleur en intensiteit van verlichting veranderen zodat het precies aansluit op  wensen en behoeften.

Communiceren

Blijf communiceren met je klanten, met je leveranciers en met je collega installateurs. Maar vergeet vooral je eigen talent niet en je soft skills, je sociale en communicatieve vaardigheden en de manier waarop je omgaat met de klanten. Besteed aandacht aan je (zakelijke) relaties en wordt de klantvriendelijke installateur. Denk hierbij ook aan je intrinsieke motivatie om een klant te helpen, aan je creativiteit en vooral aan je persoonlijke betrokkenheid. Hiermee kun je klanten aan je binden. Belangrijk wanneer je jouw bedrijfsmodel gaat veranderen van gewoon producten leveren naar servicegericht handelen en oplossingen bieden naar de wensen van de klant samen met anderen. Ben jij er klaar voor? Je weet dat de weg naar duurzaamheid begint bij LED!