Persoonlijk advies | Hoogste kwaliteit | Slimme oplossingen

De drie grootste uitdagingen voor de installateur in 2019

De drie grootste uitdagingen voor de installateur in 2019

Het jaar is nog maar net begonnen en je zit nu al bomvol met allerlei werkzaamheden. Bedrijven zijn volop bezig met verduurzamen en dat betekent ook het overstap naar LED-verlichting. Maar je merkt ook dat jouw rol als installateur aan het veranderen is. Zo zie je dat het niet meer om het plaatsen van LED-verlichting gaat, maar meer om het totaalplaatje: het leveren van goed licht. In dit blog vertellen we je wat de drie grootste uitdagingen zijn voor 2019 en hoe jij als installateur hierop kan inspelen.

 

Meer digitale technieken

Verduurzaming is een must – vooral als we de doelstelling van het Energieakkoord willen halen. En de vraag naar ingewikkelde technieken zoals internet of things, big data en domotica wordt steeds groter. Hierdoor zul je steeds meer complexe installaties doen. Denk hierbij aan het toepassen van draadloos bestuurbaar LED-verlichting of installaties die data verzamelen en met elkaar verbonden zijn. Om mee te blijven doen met deze snel veranderende markt, zul je meer op de slimme installaties moeten verdiepen.

Softskills steeds belangrijker 

Niet alleen moet je als installateur de digitale technieken omarmen, ook de softskills zijn belangrijk. De softskills komen goed van pas, omdat we steeds meer richting service gaan. Je hebt steeds meer contact met je klant – van ontwerpfase tot onderhoud- en beheerfase. Daarnaast spreekt jouw klant ook niet dezelfde technische taal als jij, waardoor het moeilijker is om ze helder te maken waar ze bijvoorbeeld op moeten letten bij het kiezen van de juiste slimme LED-verlichting. Dit vraagt om softskills.

Veranderende verdienmodellen

De klant stelt andere eisen dan een aantal jaar geleden. En dat klopt ook, want ook jij hebt andere eisen dan een aantal jaar geleden. In de traditionele rol als installateur lever je de installatie op, waarschijnlijk met een langjarig onderhoudscontract erbij. In de toekomst zal de focus steeds meer op service komen te liggen. Luister goed naar wat de klant wil en pas het verdienmodel aan. Denk hierbij aan pay-per-service (betalen naar prestatie en tevredenheid), lease-constructies (niet de installatie verkopen, maar de dienst eromheen) of turn key opleveringen (ontzorgen van de klant). De klant wilt niet meer het eigendom zijn van de installaties. Hij wil alleen betalen voor een product of dienst op het moment dat hij er gebruik van maakt.

Conclusie

Jouw rol als installateur is aan het veranderen. Je wordt steeds meer gezien als de verbinder tussen technologie en de klant. De soft- en hardskills zijn nodig om op de veranderende klantbehoefte in te spelen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je snel meters wilt maken en in duurzame projecten aan de slag wilt, dan is het slim om een goede partner te zoeken. Je hebt snel kennis tot je beschikking en je kunt direct slimme projecten doen. Wij helpen je er graag bij. Onze specialisten adviseren en ondersteunen je hierbij. Wil je eerst meer weten over de inzet van LED verlichting voor installaties? Download dan onderstaand whitepaper.