4 richtlijnen voor een comfortabele werkplek inrichting

11 jan 4 richtlijnen voor een comfortabele werkplek inrichting

Eén derde van je tijd breng je door op je werk. Daarom is een werkplek waar je goed en fijn kunt werken een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Dat geldt natuurlijk voor iedereen op kantoor. Werknemers moeten hun werkzaamheden immers naar behoren kunnen verrichten. Om gezond en veilig te kunnen werken moet je werkplek aan bepaalde criteria voldoen. Denk aan voldoende licht, planten maar ook de juiste temperatuur, goede ventilatie en prettig geluid. Daarnaast moeten het meubilair en de hulpmiddelen aangepast zijn op individuele behoeften, lichaamsmaten en werkapparatuur. In dit blogartikel stellen we vier richtlijnen op voor een comfortabele werkplek inrichting.

 

1.       Bepaal de werkplek

De grootste verandering in de kantooromgeving is ‘het nieuwe werken’. Het nieuwe werken heeft ervoor gezorgd dat werknemers flexibeler zijn wat betreft hun werkplek. Als we het hebben over kantoorinrichting bedoelen we niet alleen de vaste kantoorwerkplek maar ook de flexwerkplek. De vaste werkplek wordt steeds door dezelfde medewerker gebruikt. Stel je eens voor, je stapt je kantoor binnen en de lichtsterkte bij jouw werkplek wordt aangepast op basis van jouw specifieke voorkeuren. Die ervoor zorgen dat jij beter kunt werken. Daarom is het afstemmen van de kantoorinrichting op wensen en behoeften van de medewerker essentieel. Bij een flexwerkplek is een werkplek taakgericht ingericht. Medewerkers nemen hun eigen spullen mee. Flexwerkplekken worden bij elkaar gezet om eilandjes te vormen. Hierdoor kunnen medewerkers zich makkelijker concentreren en eventueel overleggen.

2.      De inrichting van de werkplek

Bij een vaste werkplek kan het bureau, de bureaustoel, de monitorhoogte en diepte maar ook het type toetsenbord en muis helemaal worden afgestemd op de werknemer. Zo voorkom je dat medewerkers last krijgen van bijvoorbeeld een muisarm. Bij een flexwerkplek is het van belang dat alles instelbaar en verstelbaar is zoals het bureau, de bureaustoelen, monitorarmen, documenthouders en andere accessoires. De overheid speelt ook een actieve rol in het creëren van een comfortabele werkplek inrichting. Om werkgevers te stimuleren, zijn er werkplaatsnormen opgesteld zoals minimaal één vierkante meter per werknemer en twee vierkante meter voor een andere type beeldscherm. Vergeet ook niet om ruimte te maken voor smartphones en tablets. Uit onderzoek blijkt namelijk dat medewerkers vooral moderne hulpmiddelen essentieel vinden. Naast verschillende kantooraccessoires, vormt een goed verlicht werkplek ook de basis van een moderne kantoorinrichting. Zorg daarom dat er voldoende ruimte is voor daglicht. In de wintermaanden kun je kiezen voor een andere oplossing: dynamische verlichting. Dit type verlichting wekt het gevoel van natuurlijke verlichting op. Hierdoor verliezen medewerkers minder productiviteit.

3.      Veiligheid op de werkvloer

Als facility manager ben jij deels verantwoordelijk voor het creëren van een veilige werkplek en -omgeving. Grote hoogteverschillen, gladde vloeren en losse kabels kunnen allemaal risico’s met zich meebrengen. Vloeren moeten vrij zijn van oneffenheden en gevaarlijke hellingen. Daarnaast moet iedereen zijn werk makkelijk kunnen bereiken en vooral snel kunnen verlaten in geval van nood. In het pand moeten voldoende brandblussers zijn. Vluchtwegen en nooduitgangen moeten herkenbaar zijn en vrij van obstakels. Maar comfort zit in meerdere factoren. Denk ook aan zelfregelmogelijkheid. Werknemers willen graag de regie in handen nemen. Vind ik de verlichting wel fijn? Wil ik niet liever staan in plaats van zitten? Door zelf de regie in handen te houden verhoogt dit de productiviteit. En dat levert uiteindelijk weer meer op voor de organisatie.

4.      Houd je medewerkers gezond

Voorkom dat je medewerkers last krijgen van de luchtwegen, hoofdpijn of huidklachten vanwege factoren in de werkruimte. Organisaties die veel tijd besteden aan het fysieke welzijn van medewerkers, zien het ziekteverzuim dalen. Lichtkleur en intensiteit hebben ook invloed op de stemming, welzijn en prestatievermogen. Naast het fysieke welzijn, is het verstandig om ook rekening te houden met de mentale gezondheid van medewerkers. Zorg dat je gezond gedrag stimuleert. Denk hierbij aan gezond voedselaanbod in de kantine, water tappunten op diverse plekken en stimuleer beweging door een pauzewandeling te introduceren en staand overleggen of werken mogelijk te maken. Investeren in een gezonde werkomgeving zorgt ervoor dat medewerkerstevredenheid omhoog gaat, de arbeidsproductiviteit toeneemt en mensen sneller herstellen na een periode van uitval. Vitaliteit en gezondheid van medewerkers worden steeds meer gezien als graadmeter van financiële gezondheid van een bedrijf. In de Verenigde Staten zijn bedrijven al langer bezig met het gebruik van gezondheid- en vitaliteitsprogramma’s. En gelijk hebben ze, want uit onderzoek blijkt dat iedere geïnvesteerde euro zich in regel twee tot drie keer terugverdient. Ook de overheid houdt zich veel bezig met de gezondheid van werknemers.

Hoe verbeter jij de gezondheid van medewerkers?

Ben jij als facility manager ook bezig met het creëren van een gezonde en veilige werkplek? In het whitepaper Energielabel 2023 kun je meer informatie vinden over de weg naar duurzaamheid.

 

Ook interessant om te lezen

Door de toenemende automatisering van onze communicatie en apparaten krijgen we steeds meer te maken met het fenomeen cybercrime. Daarbij worden niet alleen computers, pc’s en tablets gehackt, ook digitale aansturingssystemen van onder andere domotica zijn kwetsbaar voor dit soort criminele aanvallen. Op die manier......

De technieksector is volop in ontwikkeling. Naast de razendsnelle opkomst van steeds efficiëntere en meer energiezuinige systemen, signaleren we ook interessante innovaties die naar onze mening een grote stempel gaan drukken op de toekomst van de installatietechniek. Zo’n ontwikkeling is Li-Fi. Met andere woorden: draadloze......

LED verlichting zijn booming. En bij veel installateurs blijft dat zeker niet onopgemerkt, want de aanvragen voor het installeren van LED’s blijven bij hen maar binnenstromen. Vooral de zakelijke sector klopt steeds vaker aan. Een logische trend, want in 2023 moeten alle kantoorgebouwen in Nederland......

Geen reacties

Geef een reactie

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close