6 onderdelen waaraan jouw strategisch facilitair plan moet voldoen

08 feb 6 onderdelen waaraan jouw strategisch facilitair plan moet voldoen

Dat een week zo voorbij vliegt, weet jij als geen ander. Iedere dag ben jij druk met het optimaliseren van werkplekken, verbeteren (en verduurzamen!) van het gebouw waarin je werkt en onderhoud je contact met externe leveranciers. Logisch dat je daardoor niet elke dag je langetermijnvisie checkt. Nu 2018 al meer dan een maand oud is, wordt het tijd om toch weer even over die lange termijn plannen na te denken. Hoe zag jouw strategisch facilitair plan er ook al weer uit? En voldoet hij eigenlijk wel aan alle eisen? In dit blog helpen we je met het checken van je plan en het verbeteren van je strategische facility management.

 

1.      Voeg context toe

Een strategisch facilitair plan bevat een toekomstvisie. Je stelt geen doelen op voor vandaag, morgen en volgende week, maar kijkt een aantal jaar vooruit. Dat betekent dat je niet alleen naar jezelf kijkt, maar juist ook naar de wereld om je heen. Wat zijn belangrijke stakeholder voor je organisatie? Waar liggen kansen en bedreigingen? Breng de externe ontwikkelingen in kaart om een compleet beeld te schetsen in je strategische plan. Let bij dit strategische plan op toekomsttrends. Duurzaamheid is (en blijft!) belangrijk, dus zoek uit hoe dit past in jouw facilitair plan.

2.      Match doelen met elkaar

We kunnen ons voorstellen dat jouw facilitair plan als doel heeft om het gebouw te verduurzamen en een fijne werkplek te creëren. Dat kan natuurlijk op veel verschillende manieren. Lees voordat je deze doelen concreet maakt, eerst de bedrijfsvisie nog eens door. Wat zijn belangrijke kernwaarden? Wil het bedrijf bijvoorbeeld de gelukkigste werknemers van Nederland hebben? Zoek dan naar manieren om zowel te verduurzamen, als het geluk te verhogen. Zo draag je bij aan de visie en missie van het bedrijf waarvoor je werkt én haal je jouw eigen doelstellingen. Belangrijk is om ook altijd een budget in je achterhoofd te houden.

3.      Check de huidige situatie

Hoe staat jouw organisatie er nu voor? Wat vinden werknemers? Hoe zit het met de duurzaamheid? Om een toekomstbestendig plan te maken, meet je de huidige situatie. Je wilt immers per kwartaal kunnen zien welke stappen je hebt gemaakt. Manieren om dit te doen zijn:

  • Vraag verschillende afdelingshoofden naar feiten en cijfers
  • Ondervraag werknemers over hun ervaringen
  • Laat de huidige (energie-)situatie meten, bijvoorbeeld door een lichtscan

4.      Betrek anderen in je plannen

Nu je hebt gecheckt wat de huidige situatie is en weer voor ogen hebt waar het bedrijf voor staat, stel je plannen op voor de toekomst. Hoe zorg jij dat je pijnpunten oplost? Natuurlijk bepaal jij dit niet alleen. Richt een focusgroep op die je ondersteunt. Leg plannen voor en ontvang feedback, zodat je zeker weet dat ze echt gedragen worden door de organisatie. Misschien worden medewerkers wel halverwege de dag suf en beseffen ze zich niet dat zelf te regelen verlichting ze hierin kan helpen. Zo kom je erachter wat er speelt in de organisatie.

5.      Maak plannen concreet

Je hebt een nulmeting duidelijk in beeld gebracht van waar de organisatie voor staat en naar toe wil gaan. Nu mag je – eindelijk – concreet worden. Bekijk per bedrijfstak welke veranderingen moeten worden doorgevoerd, wat de KPI’s zijn en welke tijdsplanning hierbij hoort. Let op dat je alle plannen naast elkaar legt, zodat je zaken als het budget goed in de gaten kunt houden. Kies vooral lange termijnoplossingen: quick wins voelen goed, maar zorgen op termijn vaak niet voor voldoende rendement. Een lange termijnoplossing zorgt voor een grotere investering in het begin, maar betaalt zich op termijn terug. Denk bijvoorbeeld aan LED verlichting, die verdient zichzelf terug.

6.      Verandering als continu proces

Als je klaar bent om met jouw plannen aan de slag te gaan, zorg je dat het een continu proces wordt in je organisatie. Je formuleert concrete doelen per maand of kwartaal en checkt deze ook tussentijds. Jouw strategisch facilitair plan is geen statisch document, het is de bedoeling dat je door steeds te evalueren uiteindelijk komt tot facilitair beleid dat past bij jouw doelstellingen, werknemers en de organisatie.

Ben jij benieuwd naar een oplossing die op alle vlakken uitkomst biedt? Download dan onderstaand whitepaper. Is jouw strategisch facilitair plan door deze zes fases gegaan? Of mis je hier en daar nog wat elementen? We zijn benieuwd naar je ervaringen. Deel ze in een reactie!

 

Ook interessant om te lezen

Door de toenemende automatisering van onze communicatie en apparaten krijgen we steeds meer te maken met het fenomeen cybercrime. Daarbij worden niet alleen computers, pc’s en tablets gehackt, ook digitale aansturingssystemen van onder andere domotica zijn kwetsbaar voor dit soort criminele aanvallen. Op die manier......

De technieksector is volop in ontwikkeling. Naast de razendsnelle opkomst van steeds efficiëntere en meer energiezuinige systemen, signaleren we ook interessante innovaties die naar onze mening een grote stempel gaan drukken op de toekomst van de installatietechniek. Zo’n ontwikkeling is Li-Fi. Met andere woorden: draadloze......

LED verlichting zijn booming. En bij veel installateurs blijft dat zeker niet onopgemerkt, want de aanvragen voor het installeren van LED’s blijven bij hen maar binnenstromen. Vooral de zakelijke sector klopt steeds vaker aan. Een logische trend, want in 2023 moeten alle kantoorgebouwen in Nederland......

Geen reacties

Geef een reactie

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close