Alle ins en outs over Integrated Facility Management

28 dec Alle ins en outs over Integrated Facility Management

Integrated Facility Management is één van de belangrijkste innovaties in de FM-branche. Meerdere bedrijven hebben hun pakket al aan een facilitaire dienstverlening overgedragen. Integrated Facility Management biedt namelijk meerdere voordelen. Opdrachtgevers kunnen meervoudig diensten inkopen waardoor schoonmaak, onderhoud of catering niet meer los gecontracteerd worden. Dit biedt flexibiliteit voor jouw organisatie. Maar hoe behoud je als facility manager toch de grip en de controle? In dit blogartikel vind je alle ins en outs waar je rekening mee moeten om Integrated Facility Management tot een succes te maken.

 

Waarom kies je voor Integrated Facility Management?

Het uitbesteden van Facility Management is niet per se iets van deze tijd. Bedrijven hebben behoefte aan flexibiliteit. 20 jaar geleden waren organisaties ook al bezig met het uitbesteden van een single service zoals catering, onderhoud of receptie. Maar zoals je wellicht al weet, moet een organisatie tegenwoordig ook kunnen meebewegen met een veranderingen. Denk aan fusies, internationalisering en technische renovaties. Hierdoor veranderen de uitbestedingsvormen ook. Integraal FM is één van de werkwijzen die op dit moment relatief veel in Nederland gebruikt wordt.

Waarom integraal FM?

Kiezen voor integraal FM doe je natuurlijk niet zomaar. Je weegt eerst voor- en nadelen af. Dit kunnen enkele van je redenen zijn: Facility management wordt niet altijd als core business beschouwd

  • De verwevenheid van de processen van de core business en facility management is beperkt
  • Brede ervaring met het uitbesteden van processen
  • Het uitbesteden van facilitaire activiteiten is gericht op samenwerken en niet op een transactie
  • Integrated Facility Management wordt beschouwd als lange termijn strategie.

 

De voordelen van Integrated Facility Management

Door facility management integraal te organiseren kun je gezamenlijke doelstellingen nastreven. IFM draagt in een bepaalde mate bij aan het succes van een organisatie. Het wordt gestuurd op de opbrengst in plaats van kosten. Voorheen werden veel verschillende (operationele) diensten al uitbesteed aan verschillende partijen. Daardoor ontbrak het onderling belang. Wanneer je positieve ervaringen hebt met outsourcing bij andere disciplines zoals finance, IT en HRM dan is de stap naar IFM klein en komt het onderling belang niet onder vuur te liggen. Daarbij kun je ook efficiënter worden. Denk bijvoorbeeld aan een schoonmaakmedewerker die andere verantwoordelijkheden overneemt als veiligheid en hospitality. Doordat schotten tussen de dienstverlening verdwijnen, heeft een klant hier alleen maar profijt van en kan beter worden bediend. Een medewerker moet klanttevredenheid hoog in het vaandel hebben staan. Door online verkoop zijn klanten gewend geraakt aan snelle service en levering. Een organisatie moet medewerkers hierin ondersteunen. Medewerkers moeten het gevoel hebben dat ze een belangrijke taak in de organisatie vervullen, ‘one team one goal’ discipline.

De knelpunten van Integrated Facility Management

Uit onderzoek blijkt dat organisaties die gekozen hebben voor Integrated Facility Management met verschillende knelpunten te maken kunnen krijgen. Verwachtingen worden niet altijd waargemaakt, wat gevolgen heeft voor de kwaliteit van de dienstverlening. Zorg daarom voor een gedetailleerde beschrijving zodat de kwaliteit dienstverlening gewaarborgd wordt. Denk ook na over de kosten die doorbelast worden aan de organisatie. Het moet voor beide partijen duidelijk zijn wat onder een gewenste dienstverlening wordt verstaan. Dit voorkomt onduidelijkheden en discussies. In veel gevallen kiezen bedrijven \voor IFM om ook geld te besparen. IFM richt zich daarom op duurzame besparingen. Vooral op het gebied van innovaties kunnen leveranciers opdrachtgevers teleurstellen. Voor de leverancier is Facility Management core business, maar volgens de opdrachtgevers blijven echte innovaties uit en worden er nauwelijks tot geen best practices van andere klanten gedeeld.
Ook het wereldwijde netwerk dat sommige leveranciers meebrengen, wordt lang niet altijd ingezet. Daarnaast zijn er andere knelpunten die in het nadeel werken van IFM zoals angst om regie over FM te verliezen. Aanbieders schuiven op in de keten, zodat zij meer ownership kunnen nemen. IFM vraagt om een andere inrichting, uitvoering en besturing van dienstverlening.

De succesfactoren

Als facilitaire organisatie is het van belang dat je weet wat er speelt op strategisch niveau, hoe je continue kunt meebewegen met deze veranderingen en hoe je hierdoor van toegevoegde waarde kunt zijn voor de organisatie. Hoe beter opdrachtgevers en aanbieders samenwerken, des te beter de kennis en kunde tot uiting komt. Dit geldt ook voor innovaties. Er valt veel te winnen als verschillende partijen elkaar opzoeken om te brainstormen. Tenslotte zorg je ervoor dat zowel interne als externe partijen betrokken blijven en creëer je een passend regieteam.

Wil je meer weten over duurzame besparingen binnen Integrated Facility Management? Download dan ons whitepaper.

Ook interessant om te lezen

Door de toenemende automatisering van onze communicatie en apparaten krijgen we steeds meer te maken met het fenomeen cybercrime. Daarbij worden niet alleen computers, pc’s en tablets gehackt, ook digitale aansturingssystemen van onder andere domotica zijn kwetsbaar voor dit soort criminele aanvallen. Op die manier......

De technieksector is volop in ontwikkeling. Naast de razendsnelle opkomst van steeds efficiëntere en meer energiezuinige systemen, signaleren we ook interessante innovaties die naar onze mening een grote stempel gaan drukken op de toekomst van de installatietechniek. Zo’n ontwikkeling is Li-Fi. Met andere woorden: draadloze......

LED verlichting zijn booming. En bij veel installateurs blijft dat zeker niet onopgemerkt, want de aanvragen voor het installeren van LED’s blijven bij hen maar binnenstromen. Vooral de zakelijke sector klopt steeds vaker aan. Een logische trend, want in 2023 moeten alle kantoorgebouwen in Nederland......

Geen reacties

Geef een reactie

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close